KUMPULAN 10.
ESEI A - LARAS SAINS SOSIAL.
Tajuk - Seni : Sastera.
Soalan
Hasil karya sastera yang mendokong nilai-nilai estetika terbukti mampu membentuk jati diri sesuatu bangsa. Selain itu hasil karya sastera juga mempunyai pelbagai kepentingan lain. Jelaskan pernyataan di atas .
Pendahuluan
| Bil | Idea | Huraian |
| 1 | Idea wajib. Membentuk jati diri | |
| 2 | Sumber pendapatan | |
| 3 | Hiburan | |
| 4 | Memupuk nilai-nilai murni | |
| 5. | Menonjolkan identiti budaya dan bangsa | |
| 6 | | |
| 7 | | |
Penutup
Tajuk - Kerjasama Serantau.
Soalan
Pergolakan politik di Selatan Filipina dan
Pendahuluan
| Bil | Idea | Huraian |
| A | Kesan | |
| 1 | Keadaan politik tidak stabil | |
| 2 | Menjejaskan sektor ekonomi dan pelancongan | |
| 3 | Wujudnya masalah pelarian | |
| B | Langkah-langkah | |
| 4 | Penyelesaian melalui rundingan | |
| 5. | Membantu membangunkan ekonomi di kawasan bertelagah/bergolak | |
| 6 | Memperkukuhkan hubungan 2 hala dalam pelbagai bidang | |
| 7 | | |
Penutup
KUMPULAN 10.
ESEI B – LARAS SAINS DAN TEKNOLOGI.
Tajuk - Teknologi Punca Penyakit.
Soalan
Penciptaan dan penggunaan peralatan sains dan teknologi moden menjadi salah satu punca kepada meningkatnya penyakit kronik. Walaubagaimana pun , memang diakui punca-punca lain turut mempengaruhinya. Bincangkan penyataan di atas dengan memberi contoh-contoh yang sesuai .
Pendahuluan
| Bil | Idea | Huraian |
| 1 | A. Punca wajib Penggunaan peralatan sains dan teknologi | |
| | B. Punca-punca lain | |
| 2 | Pemakanan tidak seimbang | |
| 3 | Amalan hidup yang tidak sihat | |
| 4 | Genetik | |
| 5. | Tekanan | |
| 6 | Pencemaran air/udara | |
| 7 | | |
Penutup
Tajuk - Pertanian.
Soalan
Penggunaan bahan kima dalam sektor pertanian mampu meningkatkan hasil pengeluaran. Walaubagaimana pun kaedah ini boleh membawa impak terhadap kehidupan manusia dan kehidupan. Jelaskan .
Pendahuluan
| Bil | Idea | Huraian |
| | A. Kebaikan | |
| 1 | Produktiviti meningkat | |
| 2 | Kualiti meningkat | |
| 3 | | |
| | B. Keburukan | |
| 4 | Kesihatan/penyakit | |
| 5. | Kepupusan sumber | |
| 6 | Mengancam keseimbangan Ekologi | |
| 7 | Penceraman alam sekita | |
Penutup
No comments:
Post a Comment